Social media, social networks and the communication of Architectural Heritage.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29105/contexto16.25-344

Keywords:

social media, architectural heritage, architecture platforms

Abstract

The correct understanding of the architectural heritage is key to its proper conservation. Social media and social networks play a major role, at a global level, in their knowledge and diffusion. They provide utilities that generate interactive content and reach a very large population. However, on occasions, their commercial interests alter the socio-cultural reality of this architectural heritage, by incorporating various circumstances that affect its correct communication. This article reviews, in a general way, the keys to this consideration in the diffusion of this heritage.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Miguel Martínez-Monedero, Doctor Arquitecto en Universidad de Granada

Doctor Arquitecto,
Master en Restauración Arquitectónica y Profesor
Titular de Proyectos Arquitectónicos de la ETS de
Arquitectura de la Universidad de Granada. Ha
participado en distintos proyectos nacionales de
investigación: "Restauración y desarrollismo en
España. 1959-1975", HAR2011-23918 (2012-2014,
MICINN); "Reciclajes Urbanos", Ref. BIA2088-02753
(2008-2011, MICINN); y "Reconstrucción y
restauración monumental en España 1938-1958",
Ref. HUM2007-62699 (2009-2012, MICINN);
pertenece al Grupo de Investigación: HUM-813,
"Arquitectura y cultura contemporánea"; ha sido
investigador Torres Quevedo del MICINN (2008-11) y FPU del MEC (1988-2002).

Jaime Vergara-Muñoz, University of Granada

Doctor Arquitecto y
Máster en Conservación y Tutela del Patrimonio
Histórico. Desarrolla su trabajo en la doble vertiente
la profesional, con su consecuente actividad técnica
y constructiva; y la investigadora. Como
investigador, ha participado en distintos estudios
sobre la Arquitectura Popular del Norte de
Marruecos, la restauración del patrimonio magrebí,
la arquitectura militar y fortificaciones islámicas, la
historia de Tetuán, el Protectorado Español en Marruecos y el norte de África en general.

References

Alberich-Pascual, J. y Higueras-Ruiz, M. (2021), “Estrategias de interacción y comunicación de showrunners de series de ficción televisiva de Netflix en Twitter”. Comunicación y Sociedad, Scielo, Vol. 18. DOI: https://doi.org/10.32870/cys.v2021.7772.

Arroyo Vázquez, N. (2007), “¿Web 2.0? ¿web social? ¿qué es eso?”. Educación y Biblioteca, Vol. 161, pp. 69-74. http://eprints.rclis.org/10566/. [20 de marzo de de 2022].

Carone, G., (2022), “WikiArquitectura”, www.wikiarquitectura.com [15 de diciembre de 2020].

Cimadomo, G., García, R., Shahdadpuri, V. (2021), “La diseminación de la arquitectura en la era digital.

El ecosistema de las revistas (digitales), repositorios y redes sociales”. Constelaciones. Revista De Arquitectura De La Universidad CEU San Pablo, núm 9, pp. 157–173. DOI: https://doi.org/10.31921/constelaciones.n9a10

Cimadomo, G., García, R.; Shahdadpuri, V. (2018), “Towards a (new) Architectural History for a Digital Age. Archdaily as a dissemination tool for architectural knowledge”. Criticall III International Conference on Architectural Design & Criticism. Universidad Politécnica de Madrid, Madrid, pp. 64-73. https://hdl.handle.net/10630/15589

Crysler, C.G., Cairns, S., Heynen, H. (2012), The Sage Handbook of Architectural Theory. Londres, SAGE Publications. DOI: https://dx.doi.org/10.4135/9781446201756

Economou, M. (2015), “Heritage in the Digital Age”, A Companion to Heritage Studies, Logan, W, Craith,

M. N. y Kockel, U. (eds). Nueva Jersey, John Wiley & Sons Inc., pp. 215-228. DOI: https://doi.org/10.1002/9781118486634.ch15

Eiler-Rasmussen, S. (2020), La experiencia de la arquitectura: sobre la percepción de nuestro entorno.Madrid, Editorial Reverte.

Escandón Montenegro, P. (2019), “Patrimonio de interfaz mutante. Narrativa y difusión del patrimonio ecuatoriano en las redes sociales”. Hipertext.net, núm. 18, pp. 56-65. DOI: https://doi.org/10.31009/hipertext.net.2019.i18.06

Canal Youtube (2019), “Data Is Beautiful” [21 de abril de 2022]:https://www.youtube.com/channel/UCkWbqlDAyJh2n8DN5X6NZyg.

Domo (2022), “Data Never Sleeps”. Vol. 9. California, Domo Inc., [20 de abril de 2022] https://www.domo.com/learn/infographic/data-never-sleeps-9

Hootsuite (2021), “Digital 2021: the latest insights into the “state of digital”. We are social Ltd. England.

Cimadomo, G. y Fernández Per, A. (2011), “Escribir arquitectura: pautas y criterios” (entrevista inédita). Fundación General de la Universidad de Málaga.

Farahani, L., Mahmoudi, M. y Maedeh, G. (2018), “Investigating heritage through the lens of social media”. Journal of architcture and Urbanism, Vol. 42, núm. 2, pp. 199-211. DOI: https://doi.org/10.3846/jau.2018.7057.

Instituto Internet (2020), “IA y las redes sociales”. [20 de marzo de 2022], https://www.institutointernet.com/blog/ia-rrss/

Lucca, R. (2020), “Las redes sociales con más usuarios”, DXmedia, [20 de marzo de de 2022], https://dxmedia.net/redes-sociales-usuarios-2020/

Márquez Espino, E. (2010), “Modelos de negocio de las redes sociales”, [20 de marzo de de 2022], http://emiliomarquez.com/2010/05/13/modelos-negocio-redes-sociales/

Maas, W., Madrazo, F.; Hulsman, B. (2017), Copy Paste - The badass Architectural Copy Guide. Amsterdam, Nai010 Publishers.

Mosciatti, E. (2010). “Redes sociales y patrimonio cultural”. Mensaje, Vol. 59, núm. 590, pp. 41-45.

Pérez Salazar, G. (2011), “La Web 2.0 y la sociedad de la información”. Revista mexicana de ciencias políticas y sociales, Vol. 56, núm. 212. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-19182011000200004

Orlowski, J. (2020), “The social dilema”. EEUU, Exposure Labs.

Quezada, L., Salcedo, F., Alvarado, M., y Lindao, J. (2018), “Redes 2.0, narrativa transmedia y patrimonio cultural para el desarrollo social”. II Congreso Internacional de Tecnologías para el Desarrollo, Vol. 2, núm. 1, Universidad Técnica de Machala, Ecuador. https://investigacion.utmachala.edu.ec/proceedings/index.php/utmach/article/view/298

Shaw, A. y Krug, H. (2015), “Heritage Meets Social Media: Designing a Virtual Museum Space for Young People”. Journal of Museum Education, Vol. 38, núm. 2, pp. 239-252. DOI: https://doi.org/10.1080/10598650.2013.11510774

Smith, C. (2015), “Social media and the destruction of world heritage as global propaganda: inaugural lecture”. Actas del II Congreso Internacional en Buenas Prácticas en Patrimonio Mundial: Personas y Comunidades, Universidad Complutense, Madrid, pp. 27-49, http://eprints.ucm.es/35077/1/Conferenciainaugural.pdf

Trujillo, J. L., López-Tarruella, J., Llinares, C. e Iñarra, S. (2017), “El espacio digital: comparativa de las últimas técnicas de visualización arquitectónica”, EGA Expresión Gráfica Arquitectónica, Vol. 22, núm. 31: pp. 102-111. DOI: https://doi.org/10.4995/ega.2017.4234

Vergara-Muñoz, J. y Martínez-Monedero, M. (2021), “Arquitectura, fotografía y redes sociales”, Revista PH, Vol. 102, pp. 174-176. DOI: https://doi.org/10.33349/2021.102.4812

Vianello, M. (2004), El hipertexto entre la utopía y la aplicación: identidad, problemática y tendencias de la Web. Gijón, TREA.

Zhou, L. y Wang, T. (2014), “Social media: A new vehicle for city marketing in China”, Cities, núm. 37, pp. 27-32. DOI: https://doi.org/10.1016/j.cities.2013.11.00

Published

2022-12-22 — Updated on 2023-01-03

Versions

How to Cite

Martínez-Monedero, M., & Vergara-Muñoz, J. (2023). Social media, social networks and the communication of Architectural Heritage. CONTEXTO. Revista De La Facultad De Arquitectura De La Universidad Autónoma De Nuevo León, 16(25), 13–25. https://doi.org/10.29105/contexto16.25-344 (Original work published December 22, 2022)