Adaptive reuse as a result of an interdisciplinary dialogue

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29105/contexto18.28-406

Keywords:

adaptive reuse, recycling, interdisciplinary dialogue

Abstract

In this paper we analyze the architectural and urban intervention proposals based on the concept of recycling. The aim is to emphasize some important issues of these proposals, especially because of their multidisciplinary nature, and their contribution in how to approach urban problem solving. The paper is divided in two sections, in the first one we contextualize the approach and briefly expose some examples of these proposals, in the second one we present some considerations on ethical principles, interdisciplinary dialogue and creativity as fundamental elements of the proposals and the challenges to face.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Alma Angelina Ayala Moreno, Universidad de Sonora

Nace en Ciudad Obregón (Sonora, México). Realiza sus estudios de Arquitectura en la Universidad de Sonora. Estudia Maestría y Doctorado en Humanidades en el área de estudios en Arquitectura, Energía y Medio Ambiente en la misma universidad. En investigación se desarrolla de manera independiente en el área de edificación sustentable. Actualmente enfocada en el análisis de estrategias para el ahorro y la conservación de energía. Miembro del Sistema Nacional de Investigadores como Candidata. Ha sido profesora de asignatura en los departamentos de Bellas Artes, Lenguas Extrajeras, Arquitectura y Diseño y actualmente en el Departamento de Ingeniería Industrial en la Licenciatura en Sustentabilidad de la Universidad de Sonora.

Juan Pedro Ayala Moreno, Universidad de Sonora

Nace en Ciudad Obregón (Sonora, México). Realiza sus estudios de Ingeniería Civil en la Universidad de Sonora. Realiza una Especialidad en Desarrollo Sustentable y posteriormente Maestría y Doctorado en Humanidades en el área de estudios en Arquitectura, Energía y Medio Ambiente en la misma universidad. En investigación se desarrolla en el área de edificación sustentable, enfocado en el análisis de estrategias de edificación con menor impacto ambiental. Miembro del Sistema Nacional de Investigadores como Candidato. Ha sido profesor de asignatura en los departamentos de Bellas Artes, Arquitectura y Diseño e Ingeniería Industrial y actualmente es profesor investigador del Departamento de Ingeniería Civil y Minas de la Universidad de Sonora.

References

Aimini, Matteo, (2016), Paesaggi del Nordest. Indagini e scenari Re-Cycle ai margini della Pedemontana Veneta. Italia: Aracne editrice.

Ayala Moreno, Alma Angelina y Ayala Moreno, Juan Pedro, (2020), “Reciclaje arquitectónico y urbano: Una breve introducción”, MADGU. Mundo, Arquitectura, Diseño Gráfico y Urbanismo, Vol. 3, No. 5. https://doi.org/10.36800/madgu.v3i5.50. DOI: https://doi.org/10.36800/madgu.v3i5.50

Bagnato, Vincenzo (2015), “Il riciclo come strategia etica per il paesaggio: alcune brevi riflessioni”, en Carta, Maurizio y Lino, Barbara (eds.), Urban Hyper-Metabolism. Italia: Aracne editrice, pp. 246-249.

Baudrillard, Jean, (1969), El sistema de los objetos. México: Edit. Siglo XXI.

Baudrillard, Jean (2009), La sociedad de consumo. España: Edit. Siglo XXI.

Blasco, José Antonio, (2016), “El río que se convirtió en parque: los Jardines del Turia en Valencia”, Urban Networks [en línea]. http://urban-networks.blogspot.com/2016/06/el-rio-que-se-convirtio-en-parque-los.html.

Broido, Jonathan, (1979), "Interdisciplinarity, Reflections on Methodology", en Kockelmans, Joseph J. (ed.), Interdisciplinarity and Higher Education. University Park: The Pennsylvania State University Press. pp. 244-305.

Corboz, André, (1983), “Le territoire comme palimpseste”, Diogène, No. 121, pp. 14-35.

Gardner, Howard, (2011), Mentes creativas. Una anatomía de la creatividad. Barcelona: Paidós.

Iracheta Fernández, Francisco, (2011), “¿Qué significa una formación ética?”, En-claves del Pensamiento, Vol. V, No. 10, pp. 147-172. https://doi.org/10.46530/ecdp.v0i10.163.

Klein, Julie Thompson, (1983), "The dialectic and rhetoric of disciplinary and interdisciplinary", Issues in Integrative Studies, Vol. 2, pp. 35-74. http://hdl.handle.net/10323/4005.

Klein, Julie Thompson, (1990), Interdisciplinarity: History, Theory, and Practice. Detroit: Wayne State University Press.

La Belle, Thomas J., (1982), “Formal, nonformal and informal education: A holistic perspective on lifelong learning”, International Review of Education, No. 28, pp. 159-175. https://doi.org/10.1007/BF00598444. DOI: https://doi.org/10.1007/BF00598444

Mauser, Wolfram, Klepper, Gernot, Rice, Martin, Schmalzbauer, Bettina Susanne, Hackmann, Heide, Leemans, Rik y Moore, Howard, (2013), “Transdisciplinary global change research: the co-creation of knowledge for sustainability”, Current Opinion in Environmental Sustainability, Vol. 5, No. 3–4, pp. 420-431, https://doi.org/10.1016/j.cosust.2013.07.001. DOI: https://doi.org/10.1016/j.cosust.2013.07.001

Muntañola Thornberg, Josep, (1998a), “Arquitectura Dialógica y Psicología Ambiental”, en Muntañola Thornberg, Josep (ed.), Impacto físico, social y cultural de la Arquitectura. Barcelona: Edicions UPC, pp. 61-65. http://hdl.handle.net/2099.3/36119.

Muntañola Thornberg, Josep, (1998b), “Psicología y Arquitectura: Notas breves”, en Muntañola Thornberg, Josep (ed.), Impacto físico, social y cultural de la Arquitectura. Barcelona: Edicions UPC, pp. 47-60. http://hdl.handle.net/2099.3/36119. DOI: https://doi.org/10.5821/ebook-9788483014646

Real Academia Española (2014). Diccionario de la lengua española, 23ª ed., [versión 23.3 en línea]. https://dle.rae.es.

Sawyer, R. Keith, (2006), Explaining Creativity. The Science of Human Innovation. New York: Oxford University Press. DOI: https://doi.org/10.1093/oso/9780195161649.001.0001

Wagensberg, Jorge, (2017), Teoría de la creatividad: Eclosión, gloria y miseria de las ideas. Barcelona: Tusquets Editores.

Published

2024-07-30

How to Cite

Ayala Moreno, A. A., & Ayala Moreno, J. P. (2024). Adaptive reuse as a result of an interdisciplinary dialogue. CONTEXTO. Revista De La Facultad De Arquitectura De La Universidad Autónoma De Nuevo León, 18(28), 35–41. https://doi.org/10.29105/contexto18.28-406