Approach to the design of nursery schools from a pedagogical vision
DOI:
https://doi.org/10.29105/contexto17.26-383Keywords:
nursery school, educational equipment, pedagogyAbstract
The architect's challenge is to design nursery schools that are integrated with the pedagogical project, facilitating the educational work of adults and the learning and discovery of children through the creation of spaces that favor interpersonal relationships, autonomy, creativity or exploration during their first years of life in a physical and social environment. The research addresses the design of nursery schools from the integrating perspective of pedagogy in the architecture project, providing the hidden and silent curriculum that the projected environments confer to the child's formation. Five municipal nursery schools in Zaragoza (Spain) are taken as a case study, undertaken from the experience of many years in the drafting of public teaching facilities, as a means of collecting references for decision-making during the design process. The result is dynamic equipment that adapts to different needs and situations, providing stimuli and experiences that promote learning.
Downloads
References
Abad, J. (2006), “La escuela como ámbito estético según la pedagogía reggiana”, Revista Aula de Infantil, Vol. 1, pp. 10-16.
Abbagnano, N. y Visalberghi, A. (1982), Historia de la pedagogía. Méjico: Fondo de Cultura Económica.
Arnaiz Sancho, V., Basterrechea Meunier, I. y Salvador Carreño, S. (2011), Guía para proyectar y construir escuelas infantiles. Madrid: Ministerio de Educación y Federación Española de Municipios y provincias.
Cabanellas, I. y Eslava, C. (2005), Territorios de la infancia: diálogos entre arquitectura y pedagogía. Barcelona: Editorial Grao. https://www.grao.com/es/producto/territorios-de-la-infancia-bi009
Cabello Salguero, M.J. (2011), “La organización del espacio en educación infantil: poderoso instrumento docente”,. Pedagogía Magna, Vol. 11, pp. 196-203.
Carroquino, S. y Finner, H. (2008), “Escuela Infantil Santa Isabel, Zaragoza”, AV Monografías, Vol. 129-130, pp. 182-187. https://arquitecturaviva.com/obras/escuela-infantil-santa-isabel
Carroquino, S. y Finner, H. (2009) “Escuela Infantil Oliver en Zaragoza”, Temas de Arquitectura–Arquitectura escolar, Vol. 9, núm. 5, pp. 6-36. https://www.tccuadernos.com/educacion/200-escuela-infantil-oliver-carroquino-arquitectos.html
Carroquino, S., Grávalos, I. y Di Monte, P. (2012), “Escuela Infantil en el Parque, Zaragoza”, AV Monografías, Vol. 152, núm. 3, pp. 40-47. https://arquitecturaviva.com/obras/escuela-infantil-en-el-parque
Ceppi. G. y Zini, M. (1998), Bambini, Spazi, Relazioni. Metaprogetto di ambiente per l´infanzia. Módena: Reggio Children.
Eslava Cabanellas, C. (2014), “Ambientes para la infancia: escuelas entre experiencia y proyecto”, Reladei – Revista latinoamericana de educación infantil, Vol. 3, núm 2, pp. 51-80. https://revistas.usc.es/index.php/reladei/article/view/4728
Gesmin, G. (1967), “La arquitectura escolar, forma silenciosa de la enseñanza”, Janus, Vol. 10, pp. 62-66.
Hamilton, H. (1976), A case study of a New Scottish Open Plan School. Edimburgo: The Scottish Council for Research in Education.
Hertzberger, H. (2008), Space and learning. Rotterdam: 010 Publishers.
Jimenez Avilés, A. M. (2009), “La escuela nueva y los espacios para educar”, Revista Educación y Pedagogía, Vol. 21, núm. 54, pp. 103-125. https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/9782
Malaguzzi, L. (2001), La educación infantil en Reggio Emilia. Barcelona: Octaedro.
Montessori, M. (1937), El método de la pedagogía científica. Barcelona: Graó.
Norberg-Schulz, Ch. (1975), Existencia, Espacio y Arquitectura. Barcelona: Blume.
Peralta, V. (1996), El currículo en el jardín de infantes (Un análisis crítico). Santiago de Chile: Andrés Bello.
Riera Jaume, M.A., Ferrer Ribot, M., Ribas Mas, C. (2014), “La organización del espacio por ambientes de aprendizaje en la Educación Infantil: significados, antecedentes y reflexiones”, Reladei – Revista latinoamericana de educación infantil, Vol. 3, núm. 2, pp. 19-39. https://revistas.usc.gal/index.php/reladei/article/view/4726
Ramírez Potes, F. (2009), “Arquitectura y pedagogía en el desarrollo de la arquitectura moderna”, Revista Educación y pedagogía, Vol. 21, núm. 54, pp. 29-65. https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/9779
Repullés, E.M. (1878), Disposición, construcción y mueblaje de las escuelas públicas. Madrid: Fortanet.
Rojas, R.F. (1911), Notas sobre construcción escolar. Madrid: Museo Pedagógico Nacional, 6.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Marta Quintilla-Castán

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The authors who publish in this journal accept the following conditions:
1. The authors keep the copyright and give the journal the right of the first publication, with their content registered under the Creative Commons License, which lets third parties to use the published material as long as they mention the authors and the first publication from the journal.
2. The authors can make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in the journal (for example an institutional repository or a book) provided that they explicitly mention that the content was first published in CONTEXTO. Revista de la Facultad de Arquitectura de la Universidad Autónoma de Nuevo León..