Environmental training of the architecture student in the Cuban context
Keywords:
environment, architecture, educationAbstract
The main target of the present article consists in basing from a specific context the place that occupies the environmental formation in the architecture students. In university context, education for sustainability implies a process that includes political decisions which open ways to generate opportunities for democratic participation in different stratums to define the institution strategies. At the same time education for sustainability requires a strong academic compromise to incorporate sustainability criteria in the education process. As a result, it urges to generate a behavior change that develops skills to create a proper sustainability environment. For all these reasons, the new educative law cannot ignore architecture career which encourages a professional who applies resources and strategies to build knowledge, develop values and acquire creative attitudes to improve the environment.
Downloads
References
Alonso, Aymeé (2011). "La formación medioambiental del estudiante de Arquitectura en el ciclo
profesional. Contexto actual". Odiseo. Revista electrónica de Pedagogía,Año 8, Nº 16,
enero- junio. Disponible en: http://odiseo.com.mx/bitacora-educativa.
Alonso, Aymeé (2012a). "La formación integral del Arquitecto a través de la implementación de la
estrategia de educación ambiental de la carrera. Una experiencia". Odiseo. Revista
Electrónica de Pedagogía, Año 9, Nº 18, enero-junio. Disponible en:
http://www.odiseo.com.mx/correos-lector/formacion-integral-arquitecto-traves-
implementacion-estrategia-educacion-ambiental
Alonso, Aymeé. (2012b).Técnicas e Instrumentos para la investigación Educativa. Parte I. La
Habana: Editorial Obras.
Alonso, Aymeé. (2012c). "Evaluación de impacto ambiental: herramienta en la formación
ambiental del arquitecto", Revista Arquitectura y Urbanismo,Vol. 33, Nº 3, pp. 38-51.
Alonso, Aymeé; Leyva, C. (2006). La dimensión medio ambiental en la formación integral del
Arquitecto. La Habana: Editorial Obras.
Álvarez, Néstor (2010). Estrategia didáctica para favorecer la interrelación de las dimensiones
instructiva, educativa y desarrolladora el PDE de la Matemática de la carrera de Economía.
Tesis doctoral. Camagüey: Universidad de Camagüey.
Álvarez de Zayas, Carlos (1998). La Escuela en la Vida.La Habana: Editorial Félix Varela.
Anjomani, Ardershir; Saberi, Ali; Shad, Naveed (2011). "Medio ambiente y el uso del suelo soporte
de decisiones de planificación del Sistema: un ejemplo de aplicación". Contexto: Revista de la
Facultad de Arquitectura, Universidad Autónoma de Nuevo León, Vol. 5, Nº 5, pp. 9-25.
Cantú Hinojosa, Irma Laura (2004). "El estilo de aprendizaje y la relación con el desempeño
académico de los estudiantes de arquitectura de la UANL". Ciencia UANL, Vol. 7, Nº 1, pp.
-79.
Cantú Hinojosa, Irma Laura (2010). "Nuevos desafíos en la formación de arquitectos a partir del
impacto de la sostenibilidad en la arquitectura". Entelequia: Revista interdisciplinar, Nº 12,
pp. 273-287.
Fuentes, Homero (2001). Didáctica de la educación superior. Santiago de Cuba: Universidad de
Oriente.
López de Asiain, M. (2005). La formación medioambiental del Arquitecto. Hacia un programa de
docencia basado en la Arquitectura y el Medioambiente. Tesis doctoral. Barcelona:
Universitat Politècnica de Catalunya.
Marín, Carmen (2007). Estrategia educativa para la educación en valores del estudiante universitario
desde la interacción tutor - estudiante en condiciones de universalización. Tesis doctoral.
Camagüey: Universidad de Camagüey.
Nogueira de Gallo, Alma (2010). "Por un medio ambiente mejor". Educar.org. Disponible
en: http://www.educar.org/proyectos/medioambiente.asp.
Núñez, Marylú (2004). Modelo pedagógico para educar en el valor responsabilidad ambiental a los
estudiantes de la carrera de derecho. Tesis doctoral. Camagüey: Universidad de Camagüey.
Núñez, Marylú; Torres, Arturo; y Álvarez, Nivia (2012). "Evolución e importancia de la educación
ambiental: su implicación en la educación superior". Revista Educación y Futuro, Nº 26, pp.
-174.
Pérez, Elio (2004). "Estudio sobre los valores en la carrera de arquitectura en la Universidad de
Camagüey", en Producción Científica II.Camagüey, Cuba: Universidad de Camagüey.
Pérez, Elio (2004). "El método y la metodología de diseño", XII Encuentro de Arquitectura,
Urbanismo y Diseño México. Cuba. Camagüey, Cuba: Universidad de Camagüey.
contexto 89
Alonso | Torres | Álvarez
Formación ambiental del estudiante de arquitectura en el contexto cubano
Sampedro, Reynaldo (2011). Estrategia didáctica para favorecer la formación y desarrollo de la
competencia gestionar el conocimiento matemático desde la dinámica del proceso docente
educativo de la matemática de las carreras de Ingeniería. Tesis doctoral. Camagüey:
Universidad de Camagüey.
Tobón, Sergio (2002). Las competencias en el sistema educativo: de la simplicidad a la
complejidad. Bogotá: Ltda.
Tobón, Sergio (2008). La formación basada en competencias en la educación superior: el enfoque
complejo. Guadalajara, México: Universidad Autónoma de Guadalajara.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 CONTEXTO. Revista de la Facultad de Arquitectura de la Universidad Autónoma de Nuevo León
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The authors who publish in this journal accept the following conditions:
1. The authors keep the copyright and give the journal the right of the first publication, with their content registered under the Creative Commons License, which lets third parties to use the published material as long as they mention the authors and the first publication from the journal.
2. The authors can make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in the journal (for example an institutional repository or a book) provided that they explicitly mention that the content was first published in CONTEXTO. Revista de la Facultad de Arquitectura de la Universidad Autónoma de Nuevo León..