City and poetic inhabit

Foundations, metameanings and utopias

Authors

  • Jorge Gasca Salas INSTITUTO POLITÉCNICO NACIONALSEPI-ESIA-UZ

DOI:

https://doi.org/10.29105/contexto19.29-485

Keywords:

Poetic inhabit, City, Utopia, Hope

Abstract

The 'poetic dwelling' is a concept gradually incorporated into social sciences, humanities and arts. With it it is possible to identify and imagine alternatives for building up anthropic space and forms of sociality that today turn out to be utopias, They point out potentially possible routes and remain alive in the relationships of community life, human solidarity in the countryside and in the cities. If its ontological origin, its historical-political foundations, its aesthetic and semiological metameanings and its high content of utopia are not correctly specified, there is a risk that its original meaning will be misinterpreted and distorted.

The main objective of this research article is to expose the foundations of the concept 'poetic inhabit', the critical incursion into the metameanings of the senses of its use, its utopic-deconstructionpolicy and its implications. Methodologically, we start from the ontico-ontological analytical distinction employed by Heidegger in the original sense of the concept, using hermeneutics and semiotics as decoding resources of the poetic dwelling, the "Poetising and the aestheticisation of social life". Finally, systemic deconstruction is employed, pointing to a set of political indicators that mark the direction and sense of poetic habitation as the domain of utopia and the hope for a poetic ethos.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jorge Gasca Salas, INSTITUTO POLITÉCNICO NACIONALSEPI-ESIA-UZ

Profesor-Investigador, tiempo completo, titular C de la Sección de Estudios de Posgrado e Investigació (SEPI), de la Escuela Superior de Ingeniería y Arquitectura - Unidad Zacatenco, ESIA-UZ, del Instituto Politécnico Nacional, Ciudad de México, México

References

Aristóteles. (2021). Poética. Madrid: Alianza.

Bachelard, Gaston. (2001). Poética del espacio. México: FCE.

Benjamin, Walter. (2003). La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica. México: Itaca.

Benjamin, Walter. (2005). Tesis sobre la historia y otros fragmentos. México: Contrahistorias.

Bollnow, Otto F. (1969). Hombre y espacio. Barcelona: Labor.

Beufret, Jean. (1993). Al encuentro con Heidegger. Caracas: Monte Ávila.

Bloch, Ernst. (1977). El principio esperanza, I. Madrid: Aguilar.

Exupéry, Antoine de Sant. (1951). Ciudadela. Buenos Aires: Emecé.

Hegel, Friedrich. (2006). Phaenomenilogie des Geites. Hamburg: Echo Buch.

Echeverría, Bolívar. (1989). “Heidegger y el ultranazismo. México: Rev. La Jornada Semanal No.13.

Echeverría, Bolívar. (2013). Modelos elementales de la oposición campo-ciudad. México: Itaca.

Heidegger, Martin. (1949). Sein und Zeit. Tübingen: Günter Neske.

Heidegger, Martin. (1978). Arte y poesía. México: FCE.

–“Hölderlin y el origen de la poesía”.

–“El origen de la obra de arte”.

Heidegger, Martin. (1980). Holzwege. Frankfurt Am Main: Vittorio Klostermann.

Heidegger, Martin. 1983a. “Construir, Habitar, Pensar”. Rev. Aporte. CUDECH. No. 8-9, Mayo-Junio.

Heidegger, Martin. -1983b. “El poema”. En Interpretaciones sobre la poesía de Hölderlin. Barcelona: Ariel, pp. 193-203.

Heidegger, Martin. (1985a). ¿Por qué permanecemos en la Provincia? Rev. Espacios, UAP, No. 6.

Heidegger, Martin. (1994). Conferencias y artículos. Barcelona: Serbal-Guitard.

–“…Poéticamente habita el hombre…”

Heidegger, Martin. (1996a). “De la esencia de la verdad”. En ¿Qué es metafísica? y otros ensayos. Buenos Aires: Fausto, pp. 109-131.

Heidegger, Martin. (1996b). Kant y el problema de la metafísica. México: Fondo de Cultura Económica.

Heidegger, Martin. (1997). “Tiempo y ser”. En Filosofía, ciencia y técnica. Chile: Universitaria, pp. 273-304.

Heidegger, Martin. (1998). “Carta sobre el humanismo”. En Sobre el humanismo. México: Peña Hermanos.

Heidegger, Martin. (1999a). Ontología: hermenéutica de la facticidad. Madrid: Alianza.

Heidegger, Martin. (1999b). Introducción a la metafísica. Barcelona: Gedisa.

Hölderlin, Friedrich. (1958). Sämtliche Werke (Herausgegeben von Paul Stapf). Berlin und Darmstadt: Der Tempel-Verlag, pp.415-417.

Hölderlin, Friedrich / Diez del Corral, Luis. (1971). “Estudio introductorio”. El Archipiélago. Madrid: Revista de Occidente.

Hölderlin, Friedrich. (1995). Poesía completa (Edición Bilingüe). Barcelona: Ediciones 29.

Labrada, Antonia. (1992). Sobre la razón poética. Pamplona: Universidad de Navarra.

Lefebvre, Henri. (2013). La producción del espacio. Madrid: Capitán Swing.

Neruda, Pablo. (1977). El habitante y su esperanza. Buenos Aires: Losada.

Quintero, María Eugenia. (2011). “El habitar poético. Una aproximación al ‘Genius Loci’ de la arquitectura contemporánea. Manizales, Colombia: Universidad Nacional de Colombia.

Safranski, Rüdiger. (1997). Un maestro de Alemania. Martin Heidegger y su tiempo. Barcelona: Tusquets.

Scheler, Max. (1996). Ordo Amoris. Madrid: Caparrós.

Valéry, Paul. (1995). Notas sobre poesía. México: Universidad Iberoamericana.

Published

2025-01-28

How to Cite

Gasca Salas, J. (2025). City and poetic inhabit: Foundations, metameanings and utopias. CONTEXTO. Revista De La Facultad De Arquitectura De La Universidad Autónoma De Nuevo León, 19(29), 95–108. https://doi.org/10.29105/contexto19.29-485