Architectural temporality as an aesthetic experiential object
DOI:
https://doi.org/10.29105/contexto19.29-426Keywords:
architectural temporality, experiential object, aestheticsAbstract
This article seeks to demonstrate how the conception of temporality allows architecture to evolve in different directions. This multiplicity of mediations will allow a new perception of intense space-temporal bifurcations, essential in architecture, since they generate unexpected, diverse and contradictory events for the individual. In essence, it is a contingency that allows to achieve a state of distinction to experience the transformations and processes that time establishes for architecture. For these reasons, being very close to the aesthetic dis-order is to be between two temporalities at stake: that of production and reception. Therefore, this exploration relates the experience of time in space through the lens of aesthetic perception, whose theoretical-projectual method allows the reciprocal relationship between different works and authors to be analyzed from phenomenological description and hermeneutic interpretation, in order to highlight the interdependence between distinctions under the concept of time and temporality. It is concluded that the potential of such a reading is directed towards an architecture that gives shape to the change, fluidity and weightlessness that marks all reality; an architecture that explores the slow permanence of an existential way in aesthetic dis-order.
Downloads
References
Bergson, H. (2017). Historia de la idea del tiempo. México: Paidos México.
Boulding, K. E. (1956). The Image: Knowledge in Life and Society. Ann Arbor, MI: University of Michigan Press.
Carrié, S. (2016). DSCF6389 [Fotografía], Flickr (octubre 30 del 2016), https://www.flickr.com/photos/susanacarrie/30592158201/
Castellanos Garzón, G. (2015). La arquitectura: una visión desde la complejidad. El pensamiento del espacio, un espacio para el pensamiento. Nodo: Arquitectura. Ciudad. Medio Ambiente. 10(19), 58–72. Recuperado de https://revistas.uan.edu.co/index.php/nodo/article/view/126
DeLanda, M. (2005). Space: Extensive and intensive, actual and virtual. En Deleuze and Space (pp. 80-88). Edinburgh University Press. https://doi.org/10.1515/9781474480956-006
De Solà-Morales, I. (2002). Territorios. Gustavo Gili.
De Solà-Morales, I. (2003). Diferencias. Topografía de la arquitectura contemporánea. Gustavo Gili.
Deleuze, G. (2013). Cinema II: The Time-Image. Reino Unido: Bloomsbury Academic.
Deleuze, G. (2012). El pliegue. (J. Vásquez, & U. Larraceleta, Trads.) Barcelona: Paidós.
Ettinger-McEnulty, C. R. y Jara-Guerrero, S. (2011). Arquitectura contemporánea. Arte, ciencia y teoría. Plaza y Valdés
Fernández-Galiano, L. (2000). Fire and memory. On architecture and energy. Cambridge: MIT Press.
Formaggio, D. (1990). Estética, tempo, progetto. Milán: CLUP.
Foucault, M. (1988). El pensamiento del afuera (1.ª ed.). (M. Arranz, Trad.). Pretextos.
Giedion, S. (2009). Space, time and architecture: The growth of a new tradition (5ª ed. revisada y ampliada). Harvard University Press.
Han, B.-C. (2022). El aroma del tiempo. un ensayo filosófico sobre el arte de demorarse (P. Kuffer (Ed.); Primera edición). Herder Editorial.
Harvey, D. (1990). La condición de la posmodernidad: investigación sobre los orígenes del cambio cultural. (M. Eguía, Trad.). Amorrortu.
Ibos y Vitart Architectes. (1997). 1990-1997 Palais des Beaux-arts [Fotografías]. Recuperado 12 de Diciembre de 2022. Ibosvitart. https://ibosvitart.com/works/museum-of-fine-arts/
Jasper, M. (2023). Trajectories in architecture. plan, sensation, temporality (First published.). Routledge.
Kordić, M. B. (2014). Epistemologija arhitektonskog projektovanja: Od interdiskurzivne razmene znanja do projektantske strategije. Theoria, 57(2), 39–64. https://doi.org/10.2298/THEO1402039K
Landau, L. y Lifshitz, E. (1981). Teoría clásica de los campos (2ª ed., vol. II). (E. López de Vázquez y R. Ortiz Fornaguera, Trads.). Reverté.
Lähdesmäki, T. (Ed.). (2018). Time and transformation in architecture. Brill Rodopi.
Leatherbarrow, D. (2021). Building time. architecture, event, and experience (First published). Bloomsbury Visual Arts.
Lee, P. M., Matta-Clark, G. (2001). Object to Be Destroyed: The Work of Gordon Matta-Clark. Reino Unido: MIT Press.
Marcolli, A. (1978). Teoría del campo: Curso de educación visual. Xarait.
Martín Hernández, M. (1997). La invención de la arquitectura. Celeste.
Madriñan, M. E., & Dudley, D. (2018). Centro Cultural Universitario Rogelio Salmona, de la Universidad de Caldas (Primera Etapa) / Rogelio Salmona [Fotografías]. Recuperado 12 de Diciembre de 2022, ArchDaily. https://www.archdaily.co/co/905539/centro-cultural-universitario-rogelio-salmona-primera-etapa-rogelio-salmona?ad_medium=gallery
Moreno Gómez, A. (1986). Manifiesto del nuevo espíritu. Escala.
Nietzsche, F. (2009). La gaya ciencia (3ª ed.). (C. Greco, Trad.). Akal.
Prigogine, I. (1999). Filosofía de la inestabilidad. Voprosy Filosofii (6), 46- 52.
Prigogine, I. (2012). El nacimiento del tiempo. (J. M. Pons, Trad.). Tusquets.
Prigogine, I. y Stengers, I. (1985). Order Out of Chaos: Man’s New Dialogue with Nature. Flamingo.
Ricoeur, P. (1995). Tiempo y narración. México: Siglo Ventiuno.
Salmona, R. (2001). Estrategias Proyectuales. Conferencia 1/15 para la Maestría en Arquitectura de la Universidad Nacional de Colombia.
Sartre, J. (1940). Lo imaginario. (C. Dragonetti, Trad.) Paidós.
Sennett, R. (1991). La conciencia del ojo. Versal.
Soriano, F. (1998). Artículos hipermínimos 1 y 2. CIRCO. El curso de las cosas (57b), 7-8
Tiezzi, E. (2006). La belleza y la ciencia. Hacia una visión integradora de la naturaleza. (L. Melis, Trad.). Icaria/Milenrama.
Tschumi, B. (1996). Architecture and Disjunction. The MIT Press.
Van de Ven, C. (1981). El espacio en arquitectura. La evolución de una idea nueva en la teoría e historia de los movimientos modernos. (F. Valero, Trad.). Cátedra.
Vattimo, G. (1994). La sociedad transparente. (T. Oñate, Trad.). Paidós/Universidad Autónoma de Barcelona.
Venturi, R. (2021). Complejidad y contradicción en la arquitectura. (M. Puente, Ed.) Barcelona: Gustavo Gili.
Vilar, G. (2000). El desorden estético. Idea Books.
Wagensberg, J. (1985). Ideas sobre la complejidad del mundo. Tusquets.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Giovanni Castellanos Garzón, Jairo Humberto Agudelo Castañeda, Sandra Marcela Bustacara-Panzza

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The authors who publish in this journal accept the following conditions:
1. The authors keep the copyright and give the journal the right of the first publication, with their content registered under the Creative Commons License, which lets third parties to use the published material as long as they mention the authors and the first publication from the journal.
2. The authors can make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in the journal (for example an institutional repository or a book) provided that they explicitly mention that the content was first published in CONTEXTO. Revista de la Facultad de Arquitectura de la Universidad Autónoma de Nuevo León..