Daily mobility and peripheral live in the Guadalajara metropolitan area: cost and social benefit

Authors

  • MARIO GUADALUPE GONZÁLEZ PÉREZ Universidad de Guadalajara

DOI:

https://doi.org/10.29105/contexto12.16-5

Keywords:

Vivienda periurbana, vialidad cotidiana, costo y beneficio social, peripheral housing, daily mobility, cost and social benefit

Abstract

The exercise of urbanizing rural areas has allowed access social housing or popular products connected by secondary roads which generally converge in a main artery road network of interest. These scattered residential locations, have been characterized by shortcomings and deficiencies in infrastructure and basic equipment and represent significant impact on the time-cost relationship everyday use. This scenario puts at a disadvantage resident of the first or second periphery, which frequently uses public transport. This paper analyzes the relationship between social costs and benefits which have submitted peripheral residents of the Guadalajara metropolitan area, to meet their mobility needs and to make possible the access to jobs, health care, entertainment, etc. This paper through descriptive analysis and participant observation describes the relationship between costs and benefits that have recently presented residents living in urban peripheral of Guadalajara Metropolitan Area. The results suggest that a rethinking in the planning of infrastructure and urban transport, where the right is based to move in the city and the city, through a joint between accessibility and mobility is needed, where the first generate the conditions of the second.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

MARIO GUADALUPE GONZÁLEZ PÉREZ, Universidad de Guadalajara

Nacionalidad mexicano. Profesor-Investigador en el Doctorado en Movilidad Urbana, Transporte y Territorio, Centro Universitario de Tonalá, Universidad de Guadalajara, México. 

References

Agencia Quadratín (2016). “Victiman a conductor de mototaxi en Tlajomulco”. Consultado 10 enero. https://jalisco.quadratin.com.mx/justicia/Victiman-a-conductor-de-mototaxi-en-Tlajomulco/

Banister, David y Peter Hall (1981). Transport and public policy planning. London: Mansell.

Bazant, Jan (2013). “El creciente costo social del congestionamiento urbano: un ejercicio didáctico”. Revista Cuadernos de Vivienda y Urbanismo 6, no. 12: 208-227 Consultado 11 noviembre, 2015. http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/cvyu/article/view/7020/5580

Berman, Marshall (1988). “En la selva de los símbolos. Algunas observaciones sobre el modernismo en Nueva York”. En Todo lo sólido se desvanece en el aire, editado por Marshall Berman, 369. Madrid: Siglo XXI.

Bravo Manuel (2015). “Caro y malo, el transporte público en México”. Especiales Mega noticias, 17 Junio. Ciudad https://meganoticias.mx/tu-ciudad/guadalajara/especiales-meganoticias/item/85874-caro-y-malo-el-transporte-publico-en-mexico.html

Cervero, Robert (1984). “Ligth rail transit and urban redevelopment”. Journal of the American Planning Association, no. 50: 133-147. DOI: https://doi.org/10.1080/01944368408977170

Clapson, Mark (2003). Suburban century, Social change and urban growth in England and the United State. New York: Oxford Bearg.

Dupuy, Gabriel (1999). “G.A.A.T. Geografías del automóvil y ordenación de los territorios”. En Biblio 3W. Revista Bibliográfica de Geografía y Ciencias Sociales , no. 186. Consultado 4 Agosto, 2015. http://www.ub.edu/geocrit/b3w-186.htm

Eibenschutz, Roberto y Carlos Goya, Coord. (2009). Estudio de la Integración Urbana y Social en la Expansión reciente de las Ciudades en México 1996-2006: dimensión, características y soluciones. México: Universidad Autónoma Metropolitana-H. Cámara de Diputados LX Legislatura. Consultado 12 Septiembre, 2015. http://biblioteca.diputados.gob.mx/janium/ bv/ce/scpd/LX/estud_urb.pdf

European Enviroment Agency (2006). “Urban sprawl in Europe. The ignored challenge, Copenaghe”. Consultado 12 noviembre, 2014. http://www.eea.europa.eu/publications/eea _report_2006_10

Ferras, Carlos (2007). “El enigma de la contraurbanización.

Fenómeno empírico y concepto caótico”. Revista Eure, Vol. XXXIII, no 98: 5-25. Consultado, 12 mayo, 2015. http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/cvyu/article/view/7020/5580

Flick, James (1987). The automobile age. Cambridge, Massachusetts: MIT Press.

Giglia, Ángela (2012). El habitar y la cultura: perspectivas teóricas y de investigación. Barcelona: Anthropos.

Gobierno de Guadalajara (2013). “Plan Municipal de Desarrollo Visión 2030 y Plan de Gestión Institucional 2012-2015”. Consultado 12 enero, 2015. http://portal.guadalajara.gob.mx /sites/default/files/PMDGuadalajara20122015.p

Hall, Peter y Carmen Hass-Klau (1985). Can the rail safe the city? The impacts of the rail rapid transit and pedestrianisation on British and German cities. Aldershot: Gower.

Hjorthol, Randi (2008). “Daily Mobility of Men and Women. A Barometer of Gender Equality?”. En Gendered Mobiliities, editado por Tanu Uteng y Tim Cresswell, 193-213. Aldershot: Ashgate.

Ibarra, Valentín (2010). “Escenarios Metropolitanos de la Movilidad Cotidiana”. En Los grandes problemas de México: Desarrollo urbano y regional, coordinado por Gustavo Garza y Martha Schteingart, 450-507. Vol 2, México: El Colegio de México. http://2010.colmex.mx/16tomos/II.pdf

Instituto Nacional de Estadística, Geografía e Informática (2010). “Delimitación de las zonas metropolitanas de México”. Consultado 4 marzo, 2015 http://www3.inegi.org.mx/sistemas/ biblioteca/ficha.aspx?upc=702825003884

Instituto de Información Territorial del Estado de Jalisco (2013). “El Ruido del Transporte Público en el área metropolitana de Guadalajara”. Consultado el 12 de marzo de 2016 http://www.iieg.gob.mx/contenido/GeografiaMedioAmbiente/iterritorial_notatecnica_017_2013.pdf

Keeling, David (1995). “Transport and the World City Paradigm”. En World cities in a World System Knox, editado por Paul L. y Taylor, P.J., 115-131. Cambridge, Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511522192.008

Le Breton, Érik (2006). “Homo mobilis”. En La ville aux límites de la mobilité, editado por Michel Bonnet y Patrice Aubertel. 23-31. París: Puf.

Lefebvre, Henri (1981). La production de l’espace. Paris: Anthropos.

López, Fredy, Dora Beatriz Nieto y Carolina Arias (2010). “Relaciones entre el concepto de movilidad y la ocupación territorial de Medellín”. Revista EIA, no. 13: 23-37.

Massey, Doreen (1994). Space, place and gender. Cambridge: Polity Press.

Miralles, Carme y Cebollada, Ángel (2009). “Movilidad cotidiana y sostenibilidad: una interpretación desde la geografía humana”. Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, no. 50: 193-216.

Narváez, Tijerina, Adolfo (2015). “Globalización, desigualdades y el surgimiento de las ciudades red”. Arquitectura, Ciudad y Región, Año 2, no. 2.

Negrete, Salas, María Eugenia (2010). “Las metrópolis mexicanas: conceptualización, gestión y agenda de políticas”. En Los grandes problemas de México: Desarrollo urbano y regional, coordinado por Gustavo Garza y Martha Schteingart, 174-210. Vol 2, México: El Colegio de México. http://2010.colmex.mx/16tomos/II.pdf

Nieto, María de la Luz (1999). Metodología de evaluación de proyectos de viviendas sociales. Santiago de Chile: CEPAL-ILPES.

ONU-HABITAT. (2015). Reporte Nacional de Movilidad Urbana en México 2014-2015. Consultado 3 Diciembre, 2015. http://www.onuhabitat.org/Reporte%20Nacional%20de%20 Movilidad%20Urbana %20en%20Mexico%202014-2015%20-%20Final.pdf

Pacione, Michael. 1981. Urban Problems and planning in the developed World. Croop Helm: Londres.

Pazos, Miguel (2005). “El estudio de la movilidad diaria en España limitaciones en las fuentes y alternativas propuestas”. Revista Ería, no. 66: 85-92.

Pesci, Rubén (2004). “¿Ciudad concentrada o ciudad dispersa?. Sustentabilidad y desarrollo urbano”. Consultado 3 Diciembre, 2015.http://biblioteca.iapg.org.ar/ArchivosAdjuntos /Petrotecnia/2004-5/Ciudad.pdf

Potrykowski, Marek y Taylor Zbigniew (1984). Geografía del Transporte. Barcelona: Ariel.

Rusk, David. 1993. Cities without suburbs. Washington: W. Wilson Press. DOI: https://doi.org/10.56021/9780943875491

Seguí, Pons, José María y Joana María Petrus Bey (1991). Geografía de redes y sistemas de Transporte. Madrid: Sintesis.

Sennett, Richard (1994). Carne y piedra. Madrid: Alianza Editores.

Published

2018-04-25

How to Cite

GONZÁLEZ PÉREZ, M. G. (2018). Daily mobility and peripheral live in the Guadalajara metropolitan area: cost and social benefit. CONTEXTO. Revista De La Facultad De Arquitectura De La Universidad Autónoma De Nuevo León, 12(16), 67–77. https://doi.org/10.29105/contexto12.16-5

Issue

Section

Articles